Van Santiago naar La Paz - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Marcel Prakken - WaarBenJij.nu Van Santiago naar La Paz - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Marcel Prakken - WaarBenJij.nu

Van Santiago naar La Paz

Door: Marcel

Blijf op de hoogte en volg Marcel

07 Maart 2013 | Bolivia, La Paz

Van Santiago naar La Paz, in 2 weken met bus, jeep en opnieuw een bus. Ik heb in totaal in 10 verschillende hostels geslapen, en nog 1x in een bus. Iedere dag ben ik opgestaan wanneer dat volgens de tour nodig was (vaak te vroeg). Iedere dag avondeten wanneer dat volgens de tour kon (vaak erg laat). Nu ben ik moe…erg moe, maar dat is het waard. In plaats van een dorm met 8 bedden slaap ik daarom vannacht voor het eerst in een private room. Tegelijk is dit ook mijn goedkoopste hostel tot nu toe: lange leve Bolivia!

De trip bestond uit twee georganiseerde tours: een bustour van Santiago naar San Pedro de Atacama en een jeeptour van San Pedro de Atacama naar Uyuni (Bolivia). Direct gevolgd door een nachtbus naar La Paz. De georganiseerde tochten zijn me wel bevallen: je kan in korte tijd veel zien, en ik had voor noord chili niet zo veel tijd meer. Je moet wel geluk hebben met je mede pasagiers, maar dat zat wel goed in beide gevallen. Ik ben nu overigens wel blij dat ik mijn eigen tijd weer kan indelen (wachten bij een supermarkt wordt op een gegeven moment wel vervelend ;))

De eerste dagen van de bustour gingen langs de kust van Chili. We hebben veel stranden gezien (niet vervelend: ik had nog geen strand gezien tot deze tour) en een boottour gedaan met pinguïns, zeeleeuwen en dolfijnen (dus nee, je hoeft niet helemaal naar Ushuaia voor pinguïns!). Gelukkig wist onze gids niet alleen veel van de omgeving, maar kon ze in de steden ook blindelings de beste kroegen, clubs, karaokebars en raveparty’s vinden. Dat laatste heeft trouwens niets met rave muziek te maken :). Slapen in de bus was daarom meestal geen probleem, ondanks het gebrek aan cama of semi-cama stoelen in de bus.

Vanaf Antofagasta reden we naar San Pedro de Atacama door de dessert, de zoutvlaktes en een nationaal park met flamingo’s. Tot dan toe was dit voor mij één van de hoogtepunten van de trip. Het landschap is veel mooier en indrukwekkender dan ik had verwacht. In Patagonië had je nog wel het idee dat je hetzelfde landschap ook in Europa kon vinden; dit was totaal nieuw.

Wat ik toen nog niet wist is dat de jeeptrip naar Uyuni nog beter zou worden: opnieuw desserts (maar dan mooier), opnieuw zoutvlaktes (meer dan veel groter), opnieuw flamingo’s (maar dan veel meer en dichterbij) aangevuld met meren op grote hoogte, bergen en vulkanen. Ik heb me in drie dagen in de jeep dan ook geen moment verveeld.

Na La Paz ga ik naar het Titicaca lake, vanaf daar naar Cusco (Peru), gevolgd door Arequipa en tot slot naar Lima. In drie weken is dat geen probleem, maar ik heb helaas niet meer de vrijheid om ergens langer te blijven dan gepland. Zeker omdat de Inca Trail van 4 dagen in Cusco al geboekt is.

Ciao!

  • 07 Maart 2013 - 12:08

    Jasper:

    Wauw prakken! Klinkt goed allemaal! Geniet er nog even van....

  • 08 Maart 2013 - 16:26

    Jan Willem:

    He kerel, Jij maakt nog eens wat mee. Hier typisch NL saai weer. Levert het bezoekje nog meer op dan natuurschoon? Of interpreteer je dat bericht ruim.

    Veel plezier daar,

    Groetjes, mede namens Miranda, Jan Willem

  • 24 Maart 2013 - 12:27

    Smaal:

    Yo Prakken, hoewel ik me voor kan stellen dat je dit berichtje niet meer leest voor je terugreis wil ik je toch even feliciteren met je verjaardag. Geniet nog van de laatste dagen, dan zie ik je volgende week wel weer!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marcel

Actief sinds 28 Dec. 2012
Verslag gelezen: 540
Totaal aantal bezoekers 7998

Voorgaande reizen:

01 Januari 2013 - 28 Maart 2013

Zuid-Amerika

Landen bezocht: